close
臺灣之音立刻下載官方APP
開啟
:::

粵語多倒裝?到底係唔係倒裝先?

  • 播出時間: 2022-06-01
  • 按讚加入粵講粵威水粉絲團
粵講粵威水
呢啲係唔係倒裝呢?

咩係倒裝?如果從中文嘅角度嚟理解嘅話,香港中文大學中國語言及文學系博士黎智豐講:一般中文嘅核心結構,就係主語、謂語、賓語。例如:我食飯,我係主語,食係謂語、飯係賓語。如果用咗其他語序,例如:飯擺前面,或者我擺最後,唔係用呢種主謂賓嘅結構,某程度就可以叫倒裝。咁樣嘅倒裝結構,喺清朝甚至更早,就已經有咁樣嘅倒裝結構。

喺口語上,粵語好多倒裝?首先,口語同書面語,喺好多時候表達上係唔同嘅。口語會比較隨意啲,有陣時口語會將重要嘅擺前面。例如:叉燒飯我想食。從中文角度,呢個就唔完全係倒裝,係主題前置,將討論當中,最重要嘅重點擺前面,令到討論更順暢,呢個係其中一種類別。

當然亦都有其他嘅類別,例如:走先啦我!呢個係語末助詞,係粵語當中好常見嘅特色。如果抽走個語氣詞,抽走「啦! 」變成「走先我」,會不會覺得有啲怪。加個啦!就冇咁奇怪。呢度「走先啦」,已經完咗一個句子,我,其實係句子嘅補充。

咁至於,好多粵語非母語者覺得粵語嘅詞語倒裝,例如:粵語講質素,國語/普通話講素質、怪責/責怪、宵夜/夜宵……呢啲詞語用嘅兩個字,細分係有差別,不過意思係相近,兩個字本身就可以前後調轉。係唔係倒裝,就睇企喺邊一個母語嘅角度。國語/普通話母語者覺得粵語倒裝,粵語母語者亦都會覺得國語/普通話先至係倒裝。

咁點解同樣嘅兩個字會有呢種調轉用嘅情況?呢個同中文嘅特性有關,寫文章有比較多嘅變化係好嘅,譬如:同一篇文章,第一次寫可能寫宵夜,第二次寫就寫夜宵,呢個喺古文裡好常見。而有啲寫法被北方接受,有啲寫法被南方接受,大家長久用開用慣嘅詞語唔一樣,就形成咗咁樣嘅兩套系統囉。

節目主持人

相關留言